TEATR POLONIA, WARSZAWA
Sabina Baral
adaptacja: Magda Umer i Krystyna Janda
reżyseria: Magda Umer
opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki
realizacja dźwięku: Michał Cacko
projekcje: Radosław Grabski
premiera: 9 marca 2018
obsada:
Krystyna Janda i Janusz Bogacki z zespołem muzycznym w składzie:
Tomasz Bogacki (gitara), Paweł Pańta (kontrabas), Bogdan Kulik (perkusja), Marek Zebura (skrzypce)
„Zapiski z wygnania” to bardzo osobiste wspomnienia Sabiny Baral, dwudziestoletniej emigrantki roku 1968, która wyjechała razem z rodzicami.
„Ile cierpienia można znieść, zanim się nie oszaleje? Powychodzili z lasów,
z dziur w ziemi, z szaf, piwnic i strychów, wyszli półżywi z obozów, wrócili z Syberii
i Kazachstanu, do domu, do Polski. A potem, przez następne dwadzieścia trzy lata nie wyjechali (…). Chcieli mieszkać tutaj, tu, gdzie się urodzili ich rodzice i gdzie się urodziły ich dzieci – my. Po wojennej gehennie, po latach cierpienia i strachu, mimo wszystko jeszcze raz zadecydowali, że Polska to ich kraj. I tych ludzi po 1968 roku Polska wyrzuciła”.
Krystyna Janda została uhonorowana indywidualną nagrodą aktorską za rolę
w spektaklu „Zapiski z wygnania” w 24. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej oraz nagrodą główną na XVII Festiwalu Prapremier Nie/Podległa 2018
za kreację, która przywraca sens i powagę obywatelskiemu zaangażowaniu artysty w sprawy publiczne.
fot. Katarzyna Kural-Sadowska
Tekst Zapisków… robi ogromne wrażenie, zdania napisane przez Baral są precyzyjne, proste
i trafiające w sedno problemu, celnie wydobywające w skrótowych opisach sytuacji to, co w niej najistotniejsze, uwypuklając – bez wielkich słów – cały tragizm sytuacji rodziny Sabiny oraz ludzi postawionych w tej samej sytuacji (…) Zapiski… mają wartość świadectwa, ale są także refleksją nad światem. Przeżycia Baral, to, w czym uczestniczy, są za każdym razem punktem wyjścia dla jakiejś (jak sama to nazywa) lekcji.
Joanna Ostrowska, teatralny.p
Ogląda się to z zaciśniętym gardłem (…) Opowieść Baral jest wstrząsająca, pokazuje ogrom krzywdy i jest wezwaniem do pamiętania i do przekazywania wiedzy kolejnym pokoleniom
– chociaż tyle możemy zrobić.
Aneta Kyzioł, Polityk
Janda jest wstrząsająca. Pali papierosa. Śpiewa. Mówi. Niby nic szczególnego. Mówiąc,
nie spuszcza z nas wzroku. Patrzy nam prosto w oczy. W tych oczach odbija się wszystko to,
co ukryte za zimnymi jak głazy słowami Baral. Zdziwienie. Szok. Niezrozumienie. Bunt. Żal. Gorycz. Samotność. Ból (…)eatr ma bowiem sens wtedy, gdy porusza. W tym przypadku tak jest – jeszcze. I oby tak zostało. Amen.
domagalasiekultury.pl
czas trwania: 100 minut
__________________________________________________________
data i miejsce prezentacji:
20 maja, poniedziałek | godz. 19.00,
Teatr Miejski, Duża Scena, ul. Bema 26, Gdynia
bilety w cenie 120 zł / 115 zł